Στα συνέδρια του Ιδρύματος Κλίντον πάντα συμμετέχουν προσωπικότητες με διεθνή επιρροή και η κυρία Αγγελοπούλου είναι από τους μεγαλύτερους χορηγούς του. Σε απόλυτα ποσά η χορηγία της στο Clinton Global Initiative ξεπερνά αυτή του Μπιλ Γκέιτς. Το συνέδριο του Ιδρύματος θα έχει θέμα τον ευρωπαϊκό Νότο και, όπως αναφέρουν στο «Βήμα» καλά πληροφορημένες πηγές, η συνάντηση με τον κ. Τσίπρα ήταν άλλο ένα «business as usual» για την κυρία Αγγελοπούλου.
To μενού της συνάντησης, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, δεν περιείχε εύρεση πολιτικού ρόλου για την κυρία των Ολυμπιακών Αγώνων αλλά ήταν η πρώτη προσέγγιση από την πλευρά της για την εξασφάλιση μελλοντικών επιχειρηματικών συμβολαίων και ειδικότερα για τη συμμετοχή των δύο πλωτών γεωτρυπάνων που διαθέτει η οικογένεια Αγγελόπουλου στις έρευνες για πετρέλαιο και φυσικό αέριο σε Αιγαίο και Ιόνιο. Πρόκειται για μια επένδυση-μαμούθ της οικογενείας που προς το παρόν έχει αποφέρει μόνο ζημιές και αναζητείται διέξοδος σε νέες κερδοφόρες δουλειές.
Ολα ξεκίνησαν το 2008, όταν η Golden Close Maritime Corp. Ltd και η Chloe Marine Corporation Ltd, εταιρείες του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, με έδρα τις Βερμούδες, υπέγραφαν με τη Hyundai συμβόλαια για την κατασκευή δύο πλοίων εξόρυξης πετρελαίου (drillships) ή πλωτών γεωτρυπάνων στην καθομιλουμένη.
Μητρική των δύο εταιρειών ορίστηκε η Deep Sea Metro Ltd, με έδρα τις Βερμούδες, στην οποία λίγους μήνες μετά συνέταιρος μπήκε με 40% η νορβηγική εταιρεία Odfjell Offshore. Τότε τα κόστη ναυπήγησης τέτοιων πλοίων ήταν υπέρογκα γιατί και η τιμή του πετρελαίου είχε αγγίξει τα 140 δολάρια το βαρέλι.
Το πρώτο από τα δύο drillships το βάφτισε το 2011 η κυρία Αγγελοπούλου. Τα ονόματα αυτών: «Deepsea Metro I» και «Deepsea Metro II». Ακριβώς έξι χρόνια αργότερα, στις 13 Φεβρουαρίου 2014, μια άλλη εταιρεία του Θ. Αγγελόπουλου, η Metro Exploration Corp., με έδρα τη Λιβερία, «μαμά» της Deep Sea Metro Ltd και κατ’ επέκταση των δύο πλοίων, προχωρούσε στην έκδοση ενός ομολόγου με όρους που ξένισαν τη ναυτιλιακή αγορά. Το ομόλογο είναι ύψους 186 εκατ. δολαρίων και έχει καταληκτική ημερομηνία τον Φεβρουάριο του 2016 και, σύμφωνα με τον όρο της σύμβασης, κάθε εξάμηνο η Metro Exploration οφείλει να καταβάλλει στους ομολογιούχους επιτόκιο αυξανόμενο από 8% σε 11,5% ώστε μέσα σε δύο χρόνια να πληρώσει τόκους 38 εκατ. δολαρίων!
Βάσει της έκθεσης των αποτελεσμάτων του πρώτου τριμήνου του 2014 της Metro Exploration η εταιρεία εισέπραξε από το ομόλογο μόλις τα 91 εκατ. δολάρια από τα 186 εκατ. δολάρια καθώς η διαφορά των 95 εκατ. δολαρίων εκταμιεύτηκε για την αποπληρωμή παλαιότερης οφειλής του Θεόδωρου Αγγελόπουλου προς τον συνέταιρό του Odfjell Offshore, καθώς και για την πληρωμή του πρώτου κουπονιού του ομολόγου και τις αμοιβές για την έκδοση.
Από το 2008, όταν το ζεύγος παρήγγειλε τα δύο πλωτά γεωτρύπανα, ως σήμερα όχι μόνο δεν έχει λάβει μέρισμα αλλά τακτικά αναγκάζεται να εισφέρει στις εταιρείες του Golden Close και Chloe νέα κεφάλαια για την κάλυψη των ζημιών των δύο πλοίων.
Το ομόλογο της Metro Exploration δεν είναι το πρώτο αλλά το τρίτο που συνάπτει εταιρεία του κ. Αγγελόπουλου με διψήφιο επιτόκιο. Ειδικότερα το 2010 και το 2011 οι Golden Close Maritime και Chloe Marine Corporation, πλοιοκτήτριες εταιρείες των «Deepsea Metro I» και «Deepsea Metro II», είχαν προβεί στην έκδοση δύο πενταετών ομολόγων ύψους 450 εκατ. δολαρίων και 150 εκατ. δολαρίων με επιτόκιο 11% και 12% με στόχο να αποπληρωθεί το ναυπηγείο της Hyundai για να παραλάβουν τα drillships.
Τα συμβόλαια λήγουν
Η κατάσταση ίσως είναι μη αναστρέψιμη για την πορεία της επένδυσης, ιδιαίτερα λόγω της πρόσφατης μείωσης της τιμής του πετρελαίου. Σύμφωνα με τους ειδικούς, το κόστος εξόρυξης πετρελαίου με πλοία drillships δικαιολογείται μόνο όταν το πετρέλαιο είναι άνω των 100 δολαρίων το βαρέλι.
Μάλιστα στις 25 Νοεμβρίου έληξε και το ναυλοσύμφωνο του «Deepsea Metro I» με την British Cas. Το άλλο τρυπάνι είναι ναυλωμένο από την Petrobas και το ναυλοσύμφωνο λήγει τον Μάιο του 2015. Μήπως τελικά το αντάλλαγμα μιας «ήπιας αστικοποίησης» που φαίνεται να έχει ανάγκη η Κουμουνδούρου είναι η εξασφάλιση κάποιων συμβολαίων για τα drillships του ζεύγους Αγγελόπουλου για τις μελλοντικές έρευνες πετρελαίου και φυσικού αερίου που θα «τρέξουν» στις θαλάσσιες περιοχές μεγάλου βάθους τα επόμενα χρόνια στο Αιγαίο και στο Ιόνιο; Αν αυτές τις έρευνες κληθεί να τις διαχειριστεί μια κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, δεν είναι εύλογο επιχειρηματικά τζάκια που έχουν συνταχθεί εγκαίρως με τη νέα κατάσταση να προσβλέπουν σε μια ευνοϊκή αντιμετώπιση; Ρητορικά ερωτήματα που μόνο προϊόντος του χρόνου θα μπορέσουν να απαντηθούν.
Διακριτική παρουσία στην Ελλάδα
Οι δραστηριότητες, τα δεξαμενόπλοια και οι εταιρείες
Από τους πιο εύπορους Ελληνες, με διακριτική παρουσία στη χώρα, o Θ. Αγγελόπουλος δεν έχει αναπτύξει στην Ελλάδα έντονη επιχειρηματική δραστηριότητα. Τελευταία εγχώρια επιχειρηματική του κίνηση ήταν η εμπλοκή του με τα μέσα ενημέρωσης. Ο κ. Αγγελόπουλος είχε υπό τον έλεγχό του τον «Ελεύθερο Τύπο» και τον ραδιοσταθμό City, αλλά η ζημιογόνος πορεία τους τον υποχρέωσε να αναστείλει τη λειτουργία τους το καλοκαίρι του 2009.
Ο κ. Αγγελόπουλος δραστηριοποιείται στην ποντοπόρο ναυτιλία μέσω της Metrostar, είναι ο μεγαλύτερος ιδιώτης μέτοχος της ελβετικής τράπεζας UBS με ποσοστό κοντά στο 8% και ταυτόχρονα ελέγχει τις χαλυβουργίες Geselschaft στην Ελβετία, Αlpha Steel στο Κάρντιφ της Ουαλίας και Βeta Steel στην Ιντιάνα των ΗΠΑ. Επίσης, ελέγχει μερίδια σε εταιρείες του χρηματοοικονομικού χώρου και έχει επενδύσει αρκετά κεφάλαια στο real estate.
Η Metrostar ήταν παραδοσιακά διαχειριστής δεξαμενόπλοιων, αν και οι ειδικοί της ναυλαγοράς αναφέρουν ότι ο κ. Αγγελόπουλος δύσκολα μπορεί να καταταγεί στους παραδοσιακούς πλοιοκτήτες, αφού έχει διακριθεί κυρίως στις αγοραπωλησίες πλοίων. Μόνο τα τελευταία χρόνια έχει πωλήσει 53 πλοία εισπράττοντας περί τα 3,7 δισ. δολάρια, η Metrostar έμενε κατά καιρούς χωρίς πλοία στο νερό ενώ πολλές από τις πωλήσεις αφορούσαν και πλοία υπό κατασκευήν. Οσον αφορά την αποτελεσματικότητα των κινήσεων αυτών οι γνώμες διίστανται: άλλοι θεωρούν ότι «έπιανε» την αγορά και άλλοι ότι «ήταν σχεδόν πάντα ένα βήμα πίσω». Ολοι πάντως που έχουν δουλέψει για λογαριασμό του αλλά και για την κυρία Αγγελοπούλου συμφωνούν σε ένα πράγμα: «ότι πρόκειται για σπάνιους εργοδότες».
Η απάντηση της κυρίας Γιάννας Αγγελοπούλου
Η κυρία Γιάννα Αγγελοπούλου με αφορμή το δημοσίευμα του Βήματος απέστειλε την παρακάτω επιστολή:
«Κύριε Διευθυντά,
Με αφορμή πρωτοσέλιδο δημοσίευμα του «Βήματος» με τίτλο «Πόσο πλούσια είναι η Γιάννα Αγγελοπούλου;» επισημαίνω τα εξής:
Τον κ. Τσίπρα όπως και τον κ. Σαμαρά τους συνάντησα για να τους ενημερώσω για την παρουσία του GGI του Προέδρου και της Χίλαρι Κλίντον τον Ιούνιο του 2015, την Αθήνα.
Το δημοσίευμα που επιχειρεί, μέσα από απορίες και ερωτηματικά, να με παρουσιάσει ότι επιδιώκω και επιχειρηματική συναλλαγή με τον αρχηγό της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, είναι πέρα από κάθε θεμιτό, αποδεκτό και ανεκτό πλαίσιο δημοσιογραφικής προσέγγισης.
Και αυτό θα διαψευσθεί στην πράξη, όπως και τόσα άλλα, που κατά καιρούς θρυλούνται.
Ο καιρός για όλους θα δείξει.
Λυπάμαι.
Με εκτίμηση
Γιάννα Αγγελοπούλου»
Η απάντηση του Βήματος στην επιστολή της κυρίας Γιάννας Αγγελοπούλου: «Επί της ουσίας ουδέν και όντως ο καιρός θα δείξει…»