Περισσότερα από 13,5 δισεκατομμύρια δολάρια επένδυσαν το 2014 σε αγορές και νέες ναυπηγήσεις πλοίων οι Έλληνες εφοπλιστές, διατηρώντας τα σκήπτρα παγκοσμίως.
Και αυτό παρά το γεγονός ότι τόσο οι νέες παραγγελίες πλοίων όσο και οι αγοραπωλησίες second hand εμφάνισαν διεθνώς μία πτωτική τάση σε σύγκριση με το 2013, λόγω της κρίσης που πλήττει τη ναυλαγορά.
Σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking, οι Έλληνες εφοπλιστές προχώρησαν το 2014 σε αγορές 309 second hand πλοίων επενδύοντας περισσότερα από 7,3 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ παράλληλα τοποθέτησαν μέχρι τέλους Νοεμβρίου στα ναυπηγεία νέες παραγγελίες για 174 πλοία επενδύοντας περισσότερα από 6,25 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η εικόνα δεν αναμένεται να μεταβληθεί δραματικά με την προσθήκη του Δεκεμβρίου, καθώς οι πράξεις ήταν λίγες.
Πάντως, γενικότερα εμφανίζεται ένα κράτημα σε αγοραπωλησίες πλοίων αλλά και νέες ναυπηγήσεις.
Σύμφωνα πάντα με την Allied Shipbroking, το 2014 άλλαξαν χέρια 1.523 πλοία όλων των τύπων έναντι 1.570 το 2013. Η μεγαλύτερη μείωση στις συναλλαγές παρατηρείται στο ξηρό φορτίο, όπου το 2014 άλλαξαν χέρια 466 πλοία έναντι 555 το 2013.
Αντιθέτως στα δεξαμενόπλοια σημειώθηκε μία αύξηση του ενδιαφέροντος καθώς άλλαξαν χέρια 552 πλοία έναντι 491 ένα χρόνο πριν.
Στις υπόλοιπες κατηγορίες πλοίων δεν σημειώθηκαν ιδιαίτερες διαφορές από έτος σε έτος.
Οι Έλληνες εφοπλιστές έδειξαν ιδιαίτερη προτίμηση στην αγορά πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου (158 πλοία) και ακολούθησαν τα δεξαμενόπλοια (87 πλοία), τα containerships (39) και τα πλοία μεταφοράς αερίου (εννέα πλοία).
Σε ότι αφορά τις νέες ναυπηγήσεις, το Tradewidns επικαλείται σχετική μελέτη των Clarkson’s που αναφέρει ότι στη διάρκεια του 2014 σημειώθηκαν νέες παραγγελίες για μόλις 1.670 νεότευκτα έναντι 3.078 το 2013.
Πρόκειται για 1.408 λιγότερα πλοία ή μία πτώση των νέων παραγγελιών κατά 46%. Είναι ενδεικτικό ότι τον Δεκέμβριο κατεγράφησαν παραγγελίες για μόλις 60 πλοία, όταν τον αντίστοιχο μήνα του 2013 ήταν 403. Η καλή ημέρα φάνηκε από το πρωί καθώς τον Ιανουάριο του 2104 οι παραγγελίες ήταν 321 έναντι 523 τον ίδιο μήνα του 2013.
Η πτωτική τάση πάντως εντάθηκε το δεύτερο εξάμηνο. Σύμφωνα με μία ανάλυση του Οργανισμού IHS Maritime, οι νέες παραγγελίες βυθίστηκαν στη διάρκεια του δευτέρου εξαμήνου του 2014.
Ειδικά το τέταρτο τρίμηνο ο αριθμός τους βρέθηκε στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2011, καθώς ήταν μειωμένες κατά 30% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013
Από τη στιγμή που για μία μεγάλη περίοδο οι ναύλοι εξακολουθούν να κυμαίνονται σε χαμηλά επίπεδα και η μεταφορική ικανότητα παραμένει σημαντικά πλεονασματική, ενώ δεν εγκαταλείπεται και η στρατηγική του slow steaming, τα κίνητρα για νέες παραγγελίες δεν είναι ισχυρά παρά την προσπάθεια των πιστωτικών μηχανισμών των Ιαπωνίας, Κίνας και Κορέας να στηρίξουν τα ναυπηγεία τους με κρατικές ενισχύσεις και την παροχή ανταγωνιστικών όρων χρηματοδότησης στους εφοπλιστές, σημειώνει o HIS Maritime.
Για το 2015 εκτιμάται ότι θα διατηρηθεί η τάση συγκράτησης στις νέες ναυπηγήσεις, αν και σε επιμέρους τομείς μπορεί να υπάρξει ένα ενδιαφέρον, όπως π.χ. σε πλοία μεταφοράς αερίου ή σε ορισμένες κατηγορίες δεξαμενόπλοιων.
Πωλήσεις πλοίων
Αντίθετα, με την εικόνα που επέδειξαν ως αγοραστές, οι Έλληνες εφοπλιστές δεν είχαν το ίδιο σημαντική δραστηριότητα ως πωλητές καθώς αποχωρίστηκαν συνολικά 158 πλοία, με τους Γιαπωνέζους και τους Γερμανούς να πωλούν περισσότερα και πιο συγκεκριμένα 166 και 162 πλοία αντίστοιχα.
Οι Έλληνες προχώρησαν στην πώληση πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου (60 πλοία), δεξαμενόπλοιων (72 πλοία), containerships (7) κ.α.
Οι Γιαπωνέζοι πλοιοκτήτες πούλησαν κυρίως bulkers (81 πλοία) και λιγότερο δεξαμενόπλοια (48 πλοία), όπως και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (22 πλοία).
Αντίθετα οι Γερμανοί προχώρησαν στην πώληση κυρίως containerships (69 πλοία) και λιγότερο στην πώληση πλοίων μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου (27 πλοία) ή δεξαμενόπλοιων (38 πλοία).