Το δίκτυο αυτό -που ήδη έχει λάβει τη ρομαντική ονομασία «Σιδερένιος Δρόμος του Μεταξιού θα συνδέει σε λίγα χρόνια τη Σαγκάη με το Ρότερνταμ της Ολλανδίας, προσφέροντας ανέλπιστη πρόσβαση στη θάλασσα και στις δυτικές αγορές, σε πολλά μέχρι σήμερα απομονωμένα κράτη της Κεντρικής Ασίας.
Το σχέδιο είχε συζητηθεί αρχικά το 1959, αν και οι ένοπλες συρράξεις σε πολλές χώρες στη διαδρομή οδήγησαν σε αναβολή του. Τον Νοέμβριο του 2006, όμως, οι συντονισμένες προσπάθειες δώδεκα κρατών οδήγησαν στην υπογραφή μνημονίου συνεργασίας με στόχο την κατασκευή της γραμμής. Κίνα, Λάος, Κορέα, Καμπότζη, Κορέα, Ρωσία, Τουρκία, Αζερμπαϊτζάν, Αρμενία, Καζαχστάν και Ιράν υπέγραψαν το μνημόνιο για κατασκευή του δικτύου μήκους 81.000 χλμ. που θα συνδέει μεταξύ τους 28 κράτη.
Η δαπάνη κατασκευής του έργου παραμένει, όμως, κολοσσιαία. Σύμφωνα με μελέτη του Οργανισμού Κρατών της ΝΑ Ασίας (ASEAN), η διασύνδεση των υπαρχόντων σιδηροδρομικών δικτύων για τη δημιουργία του «Σιδερένιου Δρόμου του Μεταξιού», θα απαιτήσει περίπου 2,5 δισ. δολάρια για κάθε μεμονωμένο έργο, ενώ κράτη όπως η Μιανμάρ, θα χρειαστεί να εκσυγχρονίσουν ριζικά το σιδηροδρομικό τους δίκτυο, εάν επιθυμούν να συμμετέχουν.
Την ίδια στιγμή, το διαφορετικό εύρος σιδηροτροχιών μεταξύ διαφόρων χωρών θα καταστεί το σημαντικότερο πρόσκομμα στην επιτυχή ολοκλήρωση του έργου. Ορισμένες χώρες, όπως η Ινδία, διαθέτουν άριστη σιδηροδρομική τεχνογνωσία, ενώ άλλες, όπως το Λάος, δεν διαθέτουν λειτουργικό σιδηρόδρομο.
Άλλο πρόβλημα στο έργο δημιουργεί η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση κατασκευής της σιδηροδρομικής σήραγγας κάτω από τον Βόσπορο, που θα συνδέει την ασιατική με την ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης. Η πληθώρα αρχαιολογικών ευρημάτων στη διάνοιξη της σήραγγας -όπως τα άθικτα τμήματα των τειχών του Μεγάλου Κωνσταντίνου- έχει καθυστερήσει επικίνδυνα το γιγάντιο έργο, που είναι απαραίτητο μέρος των σχεδίων του σιδηροδρομικού Δρόμου του Μεταξιού.
Η κατασκευή του δικτύου θα συρρικνώσει τον χρόνο ταξιδιού από την Κίνα στην Ευρώπη, σε μόλις 16 ημέρες, ενώ σήμερα ένα εμπορικό πλοίο χρειάζεται τουλάχιστον 20 ημέρες για να ταξιδέψει από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ. Το τρένο θεωρείται ιδανικό για τη μεταφορά ευπαθών φορτίων, σε αντίθεση με τη θαλάσσια οδό ή την αεροπορική τους μεταφορά, που θεωρούνται επιζήμιες για τα ευαίσθητα φορτία.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr